Nog niet gekend

New Business Development

Ontsluit uw business potentieel. Master New Business Strategies.

  • KMO-portefeuille

Introductie

Groeien & innoveren? Dé Business Developer opleiding die resultaten neerzet voor high potential én bedrijf!

Omschrijving

  • Worstelt uw bedrijf om zijn marktaandeel te behouden met zijn nochtans beproefde recept?
  • Putten uw sales-, marketing- en R&D-medewerkers zich uit om de kortetermijndoelstellingen te behalen?
  • Remt een verzadigde markt uw initiële groeispurt af?
    Of, net omgekeerd, verlamt de keuze uit de waaier van mogelijkheden u net?
  • Zoekt u uw plaats in woelige economische en geopolitieke tijden?

Op zo’n kantelpunt is het hoog tijd om uw bedrijf los te rukken van de waan van de dag. Want daarin kijkt het salesteam alleen naar de resultaten van vandaag, en de marketing- en R&D-collega’s naar die van morgen. Dat is immers hun taak. Maar wie bekommert er zich over … overmorgen?

Enter: uw New Business Development Manager. Die vindt de kansen voor bestaande producten in nieuwe markten, en voor nieuwe producten in bestaande markten. Hij spit ze uit en weegt hun ROI af, pint ze vast op een tijdlijn met KPI’s, en pitcht ze aan de beslissingnemers.

Het probleem? De opleidingen hiervoor zijn erg dun gezaaid. Ze richten zich bovendien op multinationals, of zien deze functie als een instant booster voor sales en marketing.

Uw bedrijf op de rails voor overmorgen

Is het opleidingstraject 'New business development' het juiste voor uw bedrijf? Ja, áls u vijf keer instemmend knikt:

  1. Ik wil ervoor zorgen dat wij de kansen grijpen vóór een concurrent dat doet – kansen die zullen blijven zorgen voor onze gestage groei.
  2. Ik wil een opleiding die ons bedrijf op het lijf geschreven is. Want onze opportuniteiten en ons beslissingsproces verschillen grondig van die van een multinational.
  3. Ik wil dat een daadkrachtige medewerker de wapens in handen krijgt waarmee hij bijdraagt tot de strategische groei van ons bedrijf.
  4. Ik wil absolute confidentialiteit van onze bedrijfsgegevens en -strategie.
  5. Ik wil boter bij de vis: een opleiding die niet vrijblijvend is, maar resultaten neerlegt, gequoteerd door een vakjury.

1. Kansen grijpen

Rondt de high potential werknemer deze opleiding succesvol af? Dan stelt hij een strategisch business development plan op van a tot z, én begeleidt hij de uitvoering ervan.

Zijn werkgever:

  • geeft vorm aan de strategische rol van business development in zijn bedrijf;
  • stoomt een high potential werknemer klaar voor deze rol;
  • start al meteen met een strategisch business development project.

Geen enkel aspect van het business development proces blijft onbesproken: van idee tot implementatie van het plan. En dat zowel via product- als marktontwikkeling.

2. Bedrijf op het lijf gegoten

Deze opleiding richt zich niét tot multinationals, niét tot high-level netwerkers, niét tot trainees die vooral hun cv willen aanrijken met een extra certificaat.

Nee, SBM en docent Willem Bonneux leggen resultaten neer die voor uw bedrijf renderen. En dat kan alleen in nauw overleg tussen de betrokken partijen:

  • Schrijft de werkgever een trainee in? Dan volgt een afzonderlijk intakegesprek met de werknemer en de werkgever.
  • De werkgever, of een van zijn medewerkers, neemt het peter/meterschap op zich. Die stemt met de trainee het onderwerp voor de incompany-opdracht af, waarna de docent het goedkeurt.
  • De docent houdt de trainee tijdens 5 privé-onlinesessies op het juiste spoor – zowel voor inhoud als timing.
  • De docent koppelt terug naar de peter/meter.

Uiteraard is ook de inhoud van deze opleiding geheel op de bedrijf afgestemd. Want die is wendbaarder dan de ‘grote jongens’ om opportuniteiten op te pikken, maar moet dan wel zeker zijn van de ROI en van de daadwerkelijke uitvoering van het plan.

3. Strategische groei gegarandeerd

Deze opleiding richt zich tot sterke sales-, marketing- en R&D-medewerkers. Zij gaan prat op hun ondernemerschap, commerciële feeling en analytisch vermogen. Zij koesteren de ambitie om in hun bedrijf door te groeien tot Strategic Business Development Manager. En zo bij te dragen tot zijn strategische groei.

De werknemer verwerft kennis die geen enkele sales- of marketingopleiding op vergelijkbare wijze uitspit. Als ‘intrapreneur’ bouwt hij aan een eigen business development project. Zo groeit hij uit tot een waardevolle asset voor het bedrijf, terwijl hij zichzelf een motivatieboost geeft.

De werkgever biedt zijn medewerker de kans om naar een nieuwe functie toe te groeien. Niet ongecontroleerd, maar perfect omkaderd door persoonlijke begeleiding bij elke stap van het business development plan.

Wanneer schrijft u zich niét in?

Wanneer is deze opleiding niét geschikt voor uw bedrijf?

  • als u mikt op een instant sales- of marketingboost. Grasduin hiervoor in de waaier van andere SBM-opleidingen. Want dit traject overstijgt de individuele kortetermijnopdrachten van sales, marketing of R&D.
  • als u in een multinational werkt: daar is de reikwijdte van een project beperkter en het beslissingstraject gelaagder.
  • als u de opleiding vooral wilt aanbieden als beloning aan een medewerker – zonder concreet uitvoerbaar incompanyproject als resultaat.

4. Confidentialiteit verzekerd door tweesporenaanpak

Valt het te verzoenen: garanderen dat uw medewerker buiten stapt met uw eigen strategisch business development plan zonder dat hij bedrijfsinformatie lekt?

Absoluut. Daarvoor zorgt onze tweesporen-aanpak:

a. De on-campus lessen en workshops draaien rond één collectieve businesscase -hypothetisch maar waarheidsgetrouw. Een afwisseling van concept, terminologie en methodologie, die de trainee zich met hands-on-oefeningen tijdens workshops eigen maakt.

b. Elk van de vijf modules (zie programma) vertaalt hij in zijn individuele incompanyproject. Dat deelt hij nooit met medetrainees, maar bespreekt hij uitsluitend met de docent in de vijf online-terugkoppelingsmomenten.

5. Niet vrijblijvend

De trainee verbindt zich tot de oplevering van een concreet eindresultaat:

  • De docent volgt het traject op de voet met online-overlegmomenten.
  • De trainee overhandigt zijn uitgewerkte business development plan aan de docent en aan zijn peter/meter binnen zijn organisatie.
  • Hij verdedigt dit plan voor de vakjury, die haar quotering noteert op zijn opleidingscertificaat.

Voertaal

  • Nederlands

Tijdsinvestering

  • 18 collectieve sessies van 3 uur on-campus
  • 5 individuele feedbacksessies online (incompanyproject)

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot sterke profielen in salesmanagement, marketingmanagement, productmanagement, innovatiemanagement, ... met minstens drie jaar ervaring in zo'n functie.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

5 modules

De opleiding bestaat uit een persoonlijk incompanytraject dat zich weeft rond 5 collectieve modules:

  1. Ontdek wat business development echt is, wat het voor een onderneming betekent en welke rol de business development manager vervult: degene die het kompas uitzet.
  • Sessie 1: Business Development in de organisatie
  • Sessie 2: Product life cycle
  • Sessie 3: Potentiële groeipistes
  • Individuele feedbacksessie (online)
  1. Vertrek vanuit de onderneming met haar huidige producten en diensten, en ga hiermee op zoek naar pistes voor nieuwe groei. Krijg een neus voor marktopportuniteiten die aansluiten op de bestaande business.
  • Sessie 1: Business Portfolio audit
  • Sessie 2 en 3: Opportunity framing
  • Sessie 4: Growth ideation
  • Individuele feedbacksessie (online)
  1. Verken de piste van new product development op een gestructureerde manier. Bouw een hypothese uit, onderzoek of die steek houdt, en ontwikkel hierop een concept om later te testen en te evalueren.
  • Sessie 1 - 4: Product development
  • Individuele feedbacksessie (online)
  1. Bewandel dezelfde denkpiste voor market development.
  • Sessie 1 - 4: Market development
  • Individuele feedbacksessie (online)
  1. Blaas beide groeipistes (product en markt) nu leven in. Bepaal in uw business development plan welke mensen en middelen u wanneer nodig hebt. Weeg nauwgezet de projectbudgetten tegen hun ROI af. Leg de KPI’s vast om de projecten te managen en bij te sturen.
  • Sessie 1 - 3: Business Development Plan
  • Individuele feedbacksessie (online)

Leer gaandeweg uw projectvoorstel aan de man te brengen en te pitchen bij de beslissers. En plaats de kroon op uw incompanyproject door het met vuur voor de vakjury te verdedigen (ICP presentation, samen met peter/meter.

Ward decock.jpg

GETUIGENIS

Geen woorden, maar daden bij Beaulieu International Group

Quote Image
Ik maakte meteen duidelijk dat het in geen geval een vrijblijvende training mocht worden.

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag