Meerdere startdata Vanaf 27/02/2024

ITIL 4 Foundation

IT Service management anno Industrie 4.0

  • KMO-portefeuille

Introductie

ITIL ondersteunt organisaties en professionals om maximaal waarde te halen uit IT en digitale diensten. Het helpt bij het bepalen van de richting van de serviceprovider met een duidelijk competentiemodel en past deze aan de bedrijfsstrategie en klantbehoeften aan. ITIL, een professioneel erkend certificatieschema, biedt uitgebreide, praktische en beproefde richtlijnen voor het opzetten van een servicebeheersysteem en biedt een gemeenschappelijke woordenlijst voor bedrijven die IT-services gebruiken.

Omschrijving

Evolutie naar ITIL 4

We bevinden ons in een tijd van ongekende verandering, bekend als de 'Vierde Industriële Revolutie'. Het wordt gekenmerkt door de digitale transformatie van onze wereld en de onvermijdelijke interactie tussen mensen, digitale technologieën en fysieke activa. Het is een steeds snellere en complexere omgeving, waardoor organisaties flexibeler moeten zijn, beter georganiseerd om zich wendbaarder op te stellen en klaar moeten zijn om nieuwe manieren van werken te accepteren om in deze snel veranderende wereld relevant en succesvol te blijven. ITIL 4 helpt organisaties, door middel van dit framework, om verbinding te maken en deze verschillende uitdagingen aan te passen die niet alleen relevant zijn voor ITSM-professionals, maar ook voor een breder scala van professionals die in de digitale wereld werken.

De officiële naam van de update is ITIL® 4. De vier geeft geen versienummer aan, maar een verwijzing naar ‘de Vierde Industriële Revolutie’ die wordt gekenmerkt door robotica, kunstmatige intelligentie, nanotechnologie, quantum computing, biotechnologie, the Internet of Things (IoT), 3D-printen, autonome voertuigen en nog veel meer.

ITIL 4 breidt eerdere versies uit door een praktische en flexibele basis te bieden om organisaties te ondersteunen bij hun reis naar de nieuwe wereld van digitale transformatie. Het biedt een end-to-end IT / digitaal bedieningsmodel voor de levering en bediening van producten en services met technische ondersteuning en stelt IT-teams in staat om een cruciale rol te blijven spelen in de bredere bedrijfsstrategie.

ITIL 4 ondersteunt de bestaande investering die mensen en organisaties hebben gedaan in ITIL, omdat het een uitbreiding op het bestaande raamwerk is. Die investering wordt beschermd omdat ITIL 4 een praktische en flexibele overgang biedt die organisaties helpt om de nieuwe manier van werken van de moderne digitale wereld over te nemen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Managers en medewerkers van IT Service departementen
  • Applicatie- en projectmanagers

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis nodig. Een theoretische kennis van de werking van een IT-department of customer service department is voldoende.

Methodologie

Opleidingsmethodiek volgens format:

  • Klassikale format (100% klassikaal):
    • Deelnemer is fysiek aanwezig in het leslokaal op een SBM Campus
    • De opleiding is een afwisseling tussen nieuwe theoretische concepten en best practices van ITIL® 4 die via praktijkvoorbeelden bijgebracht worden
    • Interactie: Deelnemers kunnen "face to face" vragen stellen aan de docent
    • Er is een hoger interactiviteit tussen de deelnemers en docent

 

  • Webinar format (100% online):
    • Deelnemers volgen vanop afstand (bvb thuis of bedrijfomgeving) de opleiding
    • De opleiding is een afwisseling tussen nieuwe theoretische concepten en best practices van ITIL® 4 die via praktijkvoorbeelden bijgebracht worden
    • Interactie: deelnemers kunnen eveneens online tussenkomen gebruikmakende van de online features van het leerplatform
    • Docent stimuleert de interactiviteit tussen deelnemers gebruikmakend van de features van het leerplatform

 

  • De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen.  

Op einde van de opleiding wordt aandacht besteed hoe de deelnemers zich optimaal kunen voorbereiden op het ITIL 4 Foundation examen aan de hand van een proefexamen.  

Belangrijk om weten:

De kostprijs van ITIL® 4 - Foundation examen (erkend door Peoplecert) zit vervat in de kostprijs van de opleiding. U ontvangt een voucher waarmee u dan zelf het examen kan inplannen op een moment wanneer het voor u past.

Praktische info ITIL® 4 - Foundation examen:

  • Taal examen: Engelstalig
  • 1 uur (of 75 minuten voor niet native Engelstaligen)
  • Meerkeuze, waarbij er maar één correct antwoord is
  • 40 vragen
  • Passing score: 65% (of 26/40 vragen correct beantwoorden)
  • Gesloten boek

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Wat is IT Service Management?
  • Waarom ITIL® ?
  • ITIL®  vocabularium, terminologie en processen
  • IT Service Management definities:  Service, Utility, Warranty, Customer, User, Service management, Sponsor
  • Key concepts of  Value creation
  • Key concepts of Service relationships:
    • service offering
    • service provision
    • service consumption
    • service relationship management
  • De geest, en het praktisch gebruik van 7 ITIL  richtlijnen
  • 4 dimensions of service management:
    • Organizations and people
    • Information and technology
    • Partners and suppliers
    • Value streams and processes
  • Het  ITIL service value system
  • De service value chain, its inputs and outputs, and its role in supporting value streams
  • Service value chain elements:
    • Plan
    • Improve
    • Engage
    • Design & transition
    • Obtain / Build
    • Deliver & support

Foundation certificatie examen erkend door PeopleCert

ITIL® trainingen worden gegeven in samenwerking met Strict bv, ATO PeopleCert Affiliate.

ITIL® is a Registered Trade Mark

Onze opleidingen

Locaties en data


Webinar

Doorniksesteenweg 220, 8500 Kortrijk

Vanaf 27/02/2024

€ 1355,00

excl. BTW

Lesdagen

dinsdag (27/02)
dinsdag (05/03)
dinsdag (12/03)
dinsdag (19/03)
dinsdag (26/03)

Uur

18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15

€ 1355,00

excl. BTW

Kortrijk

Doorniksesteenweg 220, 8500 Kortrijk

Vanaf 27/02/2024

€ 1355,00

excl. BTW

Lesdagen

dinsdag (27/02)
dinsdag (05/03)
dinsdag (12/03)
dinsdag (19/03)
dinsdag (26/03)

Uur

18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15
18:30 - 21:15

Duur

5 sessie(s)

€ 1355,00

excl. BTW

Webinar

Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent

Vanaf 06/06/2024

€ 1355,00

excl. BTW

Lesdagen

donderdag (06/06)
donderdag (06/06)
donderdag (13/06)
donderdag (13/06)

Uur

09:00 - 12:30
13:30 - 17:00
09:00 - 12:30
13:30 - 17:00

€ 1355,00

excl. BTW

Gent

Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent

Vanaf 06/06/2024

€ 1355,00

excl. BTW

Lesdagen

donderdag (06/06)
donderdag (06/06)
donderdag (13/06)
donderdag (13/06)

Uur

09:00 - 12:30
13:30 - 17:00
09:00 - 12:30
13:30 - 17:00

Duur

5 sessie(s)

€ 1355,00

excl. BTW

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Doe uw aanvraag voor een opleiding op maat via onderstaand formulier en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Foto Nele Depecker

Nele Depecker

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag