Weinig of onduidelijk communiceren met medewerkers kan onzekerheid of demotivatie teweegbrengen.
Michèle De Ceuninck
De bestaande sterktes in kaart brengen, deze verbeteren, én op zoek gaan naar nieuwe.
De bestaande sterktes in kaart brengen, deze nog verbeteren, én op zoek gaan naar nieuwe. Dat is de missie van life- en imagecoach Michèle De Ceuninck. "Door de sterktes van ondernemers, leiders of bedrijven naar voor te laten komen behaalt men betere resultaten", stelt Michèle. "We gaan telkens op zoek naar de beste versie van zichzelf. Op alle vlakken".
Een sterk imago en dito uitstraling wordt vandaag steeds belangrijker voor ondernemingen. Een coach kan daarbij helpen. "We care about you(r result)" is de slagzin van Imagimpact, het bedrijf van Michèle De Ceuninck. Het is haar drive om mensen en bedrijven vooruit te helpen. Michèle startte in 2004 als imagecoach, maar is sinds 2008 - na meerdere opleidingen in binnen- en buitenland - een gecertificeerd lifecoach. In 2011 slaagde ze ook als coach Appreciative Inquiry, een vorm van coaching die vertrekt vanuit de 'appreciative attitude' of 'waarderende ingesteldheid'. "Wij gaan altijd op zoek naar de sterktes van mensen. De bestaande sterktes worden in kaart gebracht, en er wordt gezocht in welke andere domeinen sterktes kunnen opgebouwd worden en wat daarvoor nodig is", zegt Michèle. "Wat werkt er nu al goed? Wat is er nog nodig om ook op andere gebieden goed te presteren? En even belangrijk, hoe laten we deze sterktes naar voor komen?
Mensen, bedrijven: iedereen heeft sterkte punten. Het is een kwestie van deze te ontdekken en ermee te werken". Michèle De Ceuninck beschikt over verschillende tools en methodes van coaching. Een belangrijke eerste stap is luisteren. Dat merken we ook tijdens dit interview. Met een bijzondere aandacht aanhoort ze onze vragen. Haar ogen dwalen op geen enkel moment af. Ze pikt in waar nodig. Dit voelt aan als een bijzonder aangenaam gesprek.
"Het is belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn", zegt Michèle. "We gaan telkens op zoek naar de beste versie van zichzelf. Hoe we die vinden? Door veel vragen te stellen. Op basis daarvan proberen we een goed beeld te krijgen en zoeken we waar ik kan helpen. Het is niet omdat je een succesvol manager bent, dat je daarvoor ook organisatorisch sterk bent, dat je een goede people manager bent, of juist communiceert. Bijvoorbeeld, weinig of onduidelijk communiceren met medewerkers kan onzekerheid of demotivatie teweegbrengen. Door duidelijk te communiceren voelt men zich beter op de werkvloer, waardoor ook de prestaties beter worden".
Michèle De Ceuninck deelt haar ervaringen tijdens de opleidingen 'Leidinggeven voor niet-leidinggevenden' en 'Personal branding' van SBM. "Personal branding is heel belangrijk. Men moet zich kenbaar maken met de eigen sterktes", zegt Michèle. Een positief zelfbeeld, assertief communiceren, en succesvol presenteren dragen daartoe bij. "Jezelf kunnen presenteren en hoe je dat doet is essentieel. Voor een publiek spreken zorgt echter voor de hoogste stress in West-Europa. Maar dat kan verholpen worden, met de juiste tips en door te oefenen. In enkele sessies kunnen we je met technische en organisatorische tips over die schrik heen helpen, zodat je rustig en vol zelfvertrouwen een uitstekende presentatie kan geven", zegt Michèle. Het uiteindelijke doel is om een hoger niveau te bereiken, en dus betere resultaten te behalen.
"Door op zoek te gaan naar de sterktes en deze naar voor te laten komen, krijg je meer uitstraling en een beter imago. Dat is onze drive als coach, op alle vlakken. Het totaalplaatje moet kloppen", aldus nog Michèle.
Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.