Coopman Orona biedt lifttechniekers opleiding klantgerichtheid aan

testimonial

Quote Image

De technische kennis was er, dankzij de opleiding zetten de installateurs ook een stap vooruit op communicatief vlak.

Karen Claeys

Extra tools om de klant op een correcte manier te woord te staan

Coopman Orona, een toonaangevende speler in de liftsector, doet beroep op SBM om haar lifttechniekers een opleiding ‘klantgerichtheid’ aan te bieden. “Onze medewerkers komen vaak in moeilijke situaties terecht bij klanten. Deze opleiding geeft hen extra handvaten om daarmee om te gaan”, zegt HR-Manager Karen Claeys.

Coopman Orona is sinds 2015 de nieuwe naam van het voormalige familiebedrijf Liften Coopman. De installateur van liften opereert vandaag vanuit Waregem onder 2 merknamen. Coopman Orona is gespecialiseerd in alles wat met grote personenliften te maken heeft. Comfortlift Orona richt zich op allerhande trap-, huis-, stoel-, en platformliften. "Het bedrijf bestaat vandaag zo'n 50 jaar en telt ongeveer 195 medewerkers", duidt HR-Manager Karen Claeys.

Ambassadeurs

Dagelijks worden tientallen lifttechniekers van het bedrijf opgeroepen om herstellingen of depannages uit te voeren. Om de medewerkers hiervoor optimaal te begeleiden, koos Coopman Orona voor de opleiding 'klantgerichtheid' van SBM. "Onze techniekers die ter plaatse gaan zijn eigenlijk de ambassadeurs van het bedrijf. Vaak komen ze echter in moeilijke situaties terecht of krijgen ze lastige vragen van de klant bij een defecte lift. Via deze opleiding bieden we hen extra tools om de klant op een correcte, duidelijke manier te woord te staan", legt Comfortlift manager Jan Decock uit. "Een aantal van onze lifttechniekers waren zelf vragende partij om een opleiding te volgen, om zo de klant beter te kunnen dienen. De technische kennis was er, dankzij de opleiding zetten ze ook een stap vooruit op communicatief vlak". 

Win/win voor alle betrokken partijen

De opleiding klantgerichtheid liep een maand en nam voor de techniekers tweemaal een halve dag in beslag. SBM zorgde voor de accommodatie, op verschillende locaties in Vlaanderen. "De opleiding was een win-winsituatie voor iedereen. De medewerkers hebben meer zelfvertrouwen op de werkvloer, de klant is enthousiast over de duidelijke communicatie, en dus kan ook het bedrijf enkel maar tevreden zijn met het resultaat", zegt Karen Claeys. Coopman Orona gaat ook in de toekomst nog in zee met SBM. "We hebben bewust gekozen voor deze organisatie, omdat we vertrouwen hebben in hun ervaring. Het is de bedoeling om jaarlijks een opleiding te organiseren voor onze techniekers. De eerstvolgende opleiding zal wellicht een technische opleiding worden", besluit Karen Claeys.
 


Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.