Het aanbod via iedereen LEERT! neemt een belangrijk aandeel in van ons volledig opleidingsaanbod.
Sigrid Destoop
Samenwerken drukt de kosten en stelt ons in staat om onze medewerkers toch een uitgebreid programma aan te bieden.
In 2006 stonden Barco, Spano (Unilin) en TVH aan de wieg van iedereen LEERT!, een inspirerend, collectief antwoord op levenslang leren. Sigrid Destoop, verantwoordelijke bij Barco voor Learning & Development, en Lieselotte Uijttenhove, projectmanager lerende netwerken bij SBM, duiken met ons in het succesvolle concept.
“We zitten hier niet toevallig bij Barco samen om over iedereen LEERT! te praten”, legt Lieselotte uit. “Barco is een van de drie pioniers van het opleidingsinitiatief. De drie bedrijven vatten ruim 15 jaar geleden het plan op om een menukaart aan opleidingen samen te stellen voor hun werknemers. Zo is het netwerk Kortrijk geboren.”
“Samenwerken drukt in eerste instantie de kosten en stelt ons in staat om onze medewerkers toch een uitgebreid programma aan te bieden. Zo is het in 2006 gestart, maar daar is het niet bij gebleven. Intussen startten er diverse netwerken in heel Vlaanderen op: Ieper-Roeselare, Brugge, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg. In totaal participeren meer dan 70 bedrijven, gaande van kmo’s tot grote spelers zoals Barco. Iedereen die onze open leervisie deelt, is welkom bij iedereen LEERT!”, vertelt Lieselotte.
“Het aanbod via iedereen LEERT! neemt een belangrijk aandeel in van ons volledig opleidingsaanbod”, getuigt Sigrid. “Waar we kort op de bal moeten spelen, zetten we eerder in op e-learnings. “Op de site in Kortrijk werken ruim 1.300 medewerkers. Dat maakt dat we ook geregeld kiezen voor incompany opleidingen. Deze worden gegeven door externe trainers, maar net zo vaak door onze eigen experten. Medewerkers extern een individuele opleiding laten volgen, doen we minder. Maar op het aanbod van iedereen LEERT! zetten we wel intensief in.” Voor Barco is het, net als voor de andere bedrijven in het netwerk, belangrijk dat medewerkers zich bijscholen. “Ze staan dan niet alleen sterker op de arbeidsmarkt maar ontdekken vooral binnen Barco nieuwe mogelijkheden en horizonten. Als hoogtechnologisch bedrijf vinden we het niet alleen onze morele plicht om hen hierop te wijzen, het is ook een absolute noodzaak. Een bedrijf als Barco draait op innovatie en vernieuwing. Iedereen draagt hier zijn steentje toe bij. Om dat mogelijk te maken, moeten we voldoende opleidingsmogelijkheden aanbieden.” Barco zet het aanbod van iedereen LEERT! bewust in op professioneel vlak. Maar het hoeft zich daar niet tot te beperken.
“Heel wat organisaties kiezen ook voor niet-functionele opleidingen. Onderschat het belang en de meerwaarde van de nietprofessionele opleidingen zeker niet. Samen met collega’s Italiaans leren koken, is goed voor het groepsgevoel en de onderlinge dynamiek. Een cursus fotografie? Die kan de cursist zowel in de vrije tijd als op de werkvloer toepassen. Heb je foto’s voor de nieuwe site nodig? Dan is het toch handig dat je medewerker net een cursus fotografie heeft afgerond”, verduidelijkt Lieselotte.
Elk bedrijf ontwikkelt zijn eigen policy. “Bij Barco laten we onze mensen zo vrij mogelijk. We verplichten niemand om zich in te schrijven. Er staat ook geen limiet op het aantal opleidingen dat ze willen volgen”, legt Sigrid uit. “In de praktijk zien we wel dat ze per periode maximaal twee opleidingen kiezen. Anders wordt het te zwaar.” Alle opleidingen worden immers buiten de werkuren georganiseerd, ’s avonds of op zaterdag. “Dat blijkt geen hinderpaal te zijn”, voegt Sigrid nog toe. “iedereen LEERT! geeft werknemers vaak de mogelijkheid om de opleiding, die ze sowieso al gepland hadden, te volgen op kosten van de werkgever. Ik hoor vaak dat medewerkers wachten met inschrijven op eigen initiatief tot ze ons opleidingsaanbod hebben gezien.” Iets wat Lieselotte alleen maar kan beamen: “iedereen LEERT! is vanuit een win-winsituatie gestart. De werkgever financiert wel de opleidingen, maar de werknemer volgt die in zijn vrije tijd. De investering komt van beide kanten.”
Hoe werkt iedereen LEERT! concreet? “Twee keer per jaar werk ik een uitgebreide opleidingskalender uit per netwerk”, legt Lieselotte uit. “Die kalender komt uiteraard niet zomaar uit de lucht gevallen. In de stuurgroep met alle hr-verantwoordelijken uit het netwerk bespreken we op voorhand de noden en wensen. Daarop kan nog feedback worden gegeven. Vervolgens stellen we de lessenroosters op en plannen de lessen in op onze campussen. Tot slot ontvangen de bedrijven uit het netwerk zowel inhoudelijke als praktische informatie. Dan is het aan hen om het aanbod bij hun werknemers bekend te maken.” Wanneer Sigrid het aanbod van Lieselotte ontvangt, gaat ze daar doorgaans meteen mee aan de slag. “Samen met enkele collega’s maak ik onze halfjaarlijkse selectie”, vertelt ze. “Deze voeren we in onze learning management systeem in, enkele dagen voor de officiële inschrijvingen bij SBM starten. Eens dat gebeurd is, kondigen we intern de nieuwe cyclus aan als nieuwsitem. Geïnteresseerde collega’s kunnen dan rechtstreeks in ons learning management systeem inschrijven. Regelmatig bezorg ik een update van het aantal inschrijvingen. En daar stopt eigenlijk mijn taak. SBM neemt dit verder op en contacteert de deelnemers voor de praktische details.” Sigrid houdt wél nog in het oog of cursisten effectief opdagen of niet. “Ik vind het heel belangrijk dat wie zich inschrijft voor een opleiding, deze ook volgt. Barco betaalt dat, dus dat is wel het minste dat we mogen verwachten. Bovendien zijn de plaatsen beperkt. We moeten dus al eens mensen teleurstellen. Dan wil je natuurlijk niet zien dat de persoon die wél een plaats kreeg, er niets mee doet.”
Zowel Lieselotte als Sigrid geven aan dat de sterkte van het concept schuilt in de stuurgroep. “We bieden onze medewerkers dan wel een kant-en-klaar pakket, we mogen tegelijk wel mee de invulling ervan bepalen”, prijst Sigrid de manier van werken. “Voor onze hr-leden vormt de stuurgroep een belangrijk netwerkmoment”, voegt Lieselotte toe. “Vaak nodigen we op de stuurgroep een spreker uit die een topic behandelt dat relevant is voor elk hr-lid. Het is ook het moment voor SBM om zaken voor te stellen vooraleer we het implementeren. Met de feedback die we krijgen, sturen we dan bij waar nodig. Ik probeer hen met de invulling van het programma en de praktische afhandeling van iedereen LEERT! zo veel mogelijk te ontzorgen. We denken mee na over de beste manier om het aanbod bekend te maken bij hun medewerkers. We helpen hen bij onder meer de opmaak van een poster of het ontwerpen van beelden voor interne schermen.
We maakten ook een onboardingsfilmpje, dat het lerend netwerk aan een startende medewerker uitlegt. Alle middelen zijn goed om iedereen LEERT! bekend te maken”, klinkt het enthousiast. De afgelopen jaren kampt elke hr-dienst met de befaamde ‘War for talent’. Het is alsmaar moeilijker om geschikt personeel te vinden. iedereen LEERT! is in die optiek een mooie tool om in te zetten in het kader van de employer branding. Steeds meer mensen willen zichzelf, al dan niet op persoonlijk vlak, verder ontwikkelen. iedereen LEERT! speelt perfect in op die tendens. Tijdens de momenten dat we samenkomen, praten de leden onderling over de uitdagingen waarvoor ze staan.
Ook Lieselotte waakt over de aanwezigheid van deelnemers. “Als er op dat vlak problemen zijn, verwittigen wij het bedrijf uiteraard. Natuurlijk zijn er gegronde redenen om af te zeggen, maar ‘geen zin hebben’ geldt uiteraard niet.”
Het opleidingsaanbod dat zeventien jaar geleden het daglicht zag, is intussen geëvolueerd. “Bij Barco nemen we de laatste jaren steeds meer niet-Nederlandstaligen aan. Hun basiskennis Nederlands is onvoldoende om de Nederlandstalige cursussen te volgen. Gelukkig speelt iedereen LEERT! daarop in, door meer cursussen in het Engels of Frans aan te bieden. Dat is een enorme troef. Het stimuleert niet alleen hun kennis, maar deelnemen aan een opleiding bevordert ook de integratie.” Lieselotte beaamt dat. “Het aanbod blijft grotendeels Nederlandstalig, maar we spelen in op de vragen die we vanuit het netwerk krijgen. Ons aanbod innoveert voortdurend. Dit jaar lanceerden we een opleiding ‘TikTok voor professionals’. Voor anderstaligen bieden we dan weer een opleiding ‘West-Vlaams voor beginners’. Een keuze die Sigrid alleen maar toejuicht.
Heel wat organisaties kiezen ook voor niet-functionele opleidingen.
Wat?
Een netwerk van bedrijven dat zich inzet op levenslang leren. Werknemers laten groeien, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. SBM organiseert het lerend netwerk iedereen LEERT!
Hoe?
Elk halfjaar een nieuw, gevarieerd opleidingsaanbod lanceren, gestuurd vanuit het werkveld. De werkgever financiert de opleiding, de werknemer volgt deze in zijn/ haar vrije tijd.
Het aanbod
Dit is heel divers, voor zowel arbeiders als bedienden: van taal- tot technische opleidingen, van managementvaardigheden tot welzijnsgerichte zaken. Ook horecaopleidingen en andere nice-tohave cursussen zitten in het aanbod. De cursussen zijn klassikaal, online of via e-learning te volgen.
HR
De hr-verantwoordelijken van elk bedrijf zitten in een stuurgroep met gelijkgezinden. Het netwerkgebeuren is voor de hr-dienst een mooie plus
Het totale aanbod van iedereen LEERT! bevat in elke cyclus meer dan 200 opleidingen. Het zijn stuk voor stuk opleidingen die met reden in het opleidingsaanbod zitten. Maar uiteraard zijn er opleidingen die nét dat tikkeltje beter scoren.
“Volgende drie opleidingen werden het vaakst gekozen door onze medewerkers de afgelopen drie jaar”, vertelt Sigrid Destoop. Kleine kanttekening: Barco biedt enkel werkgerelateerde opleidingen aan medewerkers aan.
“We zien dat medewerkers kiezen voor een mooie mix tussen professionele opleidingen en nice-to-haves”, vertelt Lieselotte Uijttenhove van SBM. “Onze welzijnsopleidingen zitten de laatste jaren duidelijk in de lift.” De favorieten zijn:
Wilt u meer weten? Contacteer Lieselotte Uijttenhove, Projectmanager Lerende netwerken.