Geen correct loonbeleid? Dan hoeven andere extraatjes ook niet
Evy Dubois
5 tips voor onboarding
Bedrijven hebben het moeilijk om de juiste mensen te vinden. “Zeker personeel met de juiste kennis”, klinkt het bij Evy Dubois. Evy is docent bij SBM en HR-verantwoordelijke bij Nayan. “Wil je dan ook nog eens iemand met de juiste attitude die matcht met de waarden van je bedrijf? Dan wordt het een heel moeilijke puzzel om te leggen."
De afgelopen jaren zag Evy de krapte op de arbeidsmarkt toenemen. “Vroeger was dat een typisch West Vlaams fenomeen, maar nu is het in de hele Vlaamse regio een probleem. Ook op sectorniveau zie je bijna geen verschillen. Iedereen heeft het moeilijk om de juiste medewerkers aan te trekken.” Is rekruteren in het buitenland een oplossing? “Met Nayan zijn we daar pionier in”, antwoordt Evy. “We trekken zo een divers publiek aan. Mensen vinden het fijn om in een internationale context te werken. Maar anno 2023 is ook dat een moeilijke zoektocht geworden.
Vroeger was dat een typisch West-Vlaams fenomeen, maar nu is het in de hele Vlaamse regio een probleem.
“Heel groot. Producties die worden stopgezet door een gebrek aan personeel? Dat is geen uitzondering meer. Bij ons is dat gelukkig nog niet gebeurd, maar er zijn al projecten niet opgestart omdat we niet de juiste mensen hadden.” Wat een verschil met vroeger! “Tijdens mijn eerste jaren in de uitzendsector moesten we nog net geen ticketmachine aan de ingang zetten om instromers goed te begeleiden”, lacht Evy. “De tijden waarin we dertig cv’s ontvingen voor één vacature en de luxe hadden om daaruit twee valabele kandidaten te kiezen? Die zijn voorbij. Net als elk bedrijf publiceren we nog vacatures, maar zonder de verwachting om de geschikte match te vinden.” In rekrutering wordt nu compleet omgekeerd gewerkt. “Vroeger had de organisatie een behoefte en ging je op zoek naar een oplossing. Nu starten we vanuit de kandidaat. Wat kan deze persoon voor de organisatie betekenen? Wat heeft hij in zijn mars? Wat kunnen wij hem leren om verdere stappen te zetten en omgekeerd? Dat is tegenwoordig de enige manier.”
De war on talent is veranderd. “Opbieden tegen andere werkgevers met hoge lonen en mooie wagens? Dat werkt niet meer. Kandidaten zijn meer purpose-driven geworden”, legt Evy uit. Mensen willen weten waar een bedrijf voor staat. Is duurzaamheid belangrijk? Zijn de activiteiten gealigneerd met hun eigen leven? Kandidaten gaan op zoek naar welke doelen een bedrijf nastreeft en dat is maar beter niet gewoon ‘goed geld verdienen’. Daar kom je niet meer mee weg. Hierdoor wordt een sollicitatiegesprek tweerichtingsverkeer. Als hr-manager moet je ook je salespitch klaar hebben. Mijn grootste tip? Zorg dat die authentiek is en consequent. Hetzelfde geldt voor de employer branding.”
“Je kunt het tofste bedrijf met de mooiste refter hebben, als mensen voelen dat ze niet verder evolueren, blijven ze niet.” De onboardingfase start bij de ondertekening van het contract. “Van dan tot de eerste dag houden we contact. We sturen een klein cadeautje en een persoonlijke kaart om de nieuwe collega succes te wensen bij de start. Op de eerste dag vind ik het belangrijk om vanuit hr echt tijd te maken en de mensen op sleeptouw te nemen. We hebben formele contactmomenten na week 1, week 2, maand 1, maand 3, maand 6 en jaar 1. Daarna vallen we terug op het jaarlijkse feedbackmoment. Mensen appreciëren die contacten echt.” Persoonlijke opvolging is essentieel om te zorgen dat mensen ook blijven. “Daarnaast zetten we in op diverse zaken. Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk. Je kunt het tofste bedrijf met de mooiste refter hebben, als mensen voelen dat ze niet verder evolueren, blijven ze niet.” Evy maakt bewust werk van een fair en transparant loonbeleid. “Voor mij klopt het niet als iemand zelf loonopslag moet vragen. Dat gebeurt bij ons zelden, omdat we proactief die gesprekken aangaan. Sowieso is het loonbeleid heel belangrijk. Als dat niet correct verloopt, hoef je eigenlijk ook geen extraatjes te doen.”
“Out of the box denken is nog nooit zo belangrijk geweest.” Work-lifebalance is bij Nayan belangrijk. “Wij zijn een heel flexibele organisatie. We vragen veel, maar geven er ook veel voor terug. Dat kan natuurlijk niet altijd en overal, je moet er als organisatie wel op aangepast zijn”, beseft Evy. “Afgelopen zomer namen we het initiatief om vakantiekampjes te organiseren. Een schot in de roos. Mensen hoefden niet meer rond te rijden om hun kinderen weg te brengen en namen hen gewoon mee. Daarmee scoor je niet alleen hoog op de work/lifebalance, maar ook op het vlak van sfeer. Je kind mee naar je werk nemen, dat was toch speciaal. En zo denken we constant na over nieuwe initiatieven om een verschil te maken. Out of the box denken is nog nooit zo belangrijk geweest.
Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.