Dankzij de taalopleidingen is het zelfvertrouwen bij onze medewerkers een pak vergroot.
Sandra Delbol
Naast taalopleidingen ook training in assertiviteit en klantgerichtheid om klant nog beter te woord te staan.
Om de klanten nog beter te woord te staan, voorziet Mitsubishi Electric taalopleidingen voor haar verkopers en accountmanagers. Frans en Nederlands, gericht op technische termen en specifiek toegespitst op de producten van het bedrijf.
Mitsubishi Electric is een vooraanstaand medespeler op de Belgische markt rond klimatisatie. Het bedrijf biedt onder andere via warmtepompen, airco- of ventilatiesystemen oplossingen aan voor projecten, van woningbouw tot industriële toepassing. Recent verhuisde de Belgische afdeling naar een nieuwe vestiging in Loppem. "We beschikken hier over een showroom, een trainingzaal waar de klanten de producten kunnen leren kennen, een labo en een klein magazijn. De ligging vlakbij de op- en afrit van de E40 is een pluspunt'', zegt Sandra Delbol, verantwoordelijk voor HR, Financiën, en Facilities.
Mitsubishi Electric engageert zich om permanent logistieke, commerciële en technische ondersteuning te bieden aan het uitgebreid installateursnet. ,,Wij verzorgen de permanente vorming en opleiding van de erkende installateurs'', schetst Sandra Delbol. Voor de niet-technische opleidingen doet Mitsubishi Electric beroep op SBM. Om de installateurs en koeltechniekers uit België en Luxemburg beter te woord te staan, worden opleidingen Frans en Nederlands aangeboden. "De markt groeit, en louter tweetalig zijn is niet meer genoeg. We stelden vast dat de Franstalige gesprekken vaak stroef verliepen, vooral wat de specifieke technische termen betreft. Daarom doen we beroep op SBM, die een cursus op maat van het bedrijf brengt. Gericht op deze termen en specifiek toegespitst op onze producten'', zegt Sandra Delbol. De evaluatie van de opleidingen is positief. "Het zelfvertrouwen om Frans te spreken is enorm gegroeid. De drempelvrees is verdwenen. Ook de klanten reageren bijzonder positief''.
SBM en Mitsubishi Electric werken daarnaast ook samen voor een opleiding assertiviteit en klantgerichtheid. "Met de cursus assertiviteit krijgt de verantwoordelijke aan het onthaal tips over stemvolume, taalgebruik, leren ademhalen, en enthousiasme aan de telefoon. De klantgerichtheid richt zich onder andere op het omgaan met slechte mededelingen. Zo willen we de medewerkers ondersteunen die bijvoorbeeld een klant moeten laten weten dat een levering niet kan doorgaan. Ook deze opleidingen worden vertaald door SBM naar de concrete werksituatie. De medewerkers reageren enthousiast dat ze de kans krijgen om deze persoonlijke opleidingen op maat te volgen. Ze zijn hierdoor zelfzeker geworden. Het is alvast de bedoeling om deze opleidingen verder uit te breiden'', aldus nog Sandra Delbol.
Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.