Employer branding is het geheel aan activiteiten die u als werkgever kan ontwikkelen om aantrekkelijker te zijn zowel voor eigen medewerkers als potentiële medewerkers.   Voor een goede employer branding zijn recrutering, retentie en engagement key.

De bedoeling van employer branding is drievoudig

  1. betere mensen binnenhalen
  2. u wilt die ook behouden
  3. u wilt dat ze meer engagement tonen.

Jan Denys gaf onlangs een webinar voor SBM omtrent ‘Employer branding’.  Met heel wat aanvullende cijfers en weetjes uit zijn boek ‘Werken aan merken, de gids in employer branding’.  We delen zijn 10 gouden tips om succesvol aan de slag te gaan met employer branding graag met u.

1.    Maak je huiswerk
Ken de identiteit van uw bedrijf (wie bent u) én ken uw imago (hoe wordt u gepercipieerd).
Luister vb. naar de feedback van uw (ex) werknemers, analyseer uw huidige employer identity (bekijk uw hr-beleid), check vb. eens de bedrijfsconnecties via LinkedIn.

2.    Back to basics

Weet goed waarom je bepaalde zaken doet i.f.v. employer branding.  Weet welke boodschap u went uit te dragen. Houd rekening met de top ‘drivers’ i.f.v. recrutering.  Uit het onderzoek via Randstad kwamen volgende (soms opmerkelijke) feiten boven:

Volgende 5 drivers primeerden bij de keuze van een werkgever:

  • Competitief salarispakket en voordelen (58%)
  • Aangename werksfeer (57%)
  • Werkzekerheid (55%)
  • Interessante jobinhoud (44%)
  • Balans werk-privé (42%)

Terwijl volgende een van de minst doorslaggevende drivers bleken bij de keuze van een werkgever:

  • Nieuwste technologieën (9%)
  • Internationale loopbaanmogelijkheden (11%)
  • Sterke waarden (11%)
  • Sterk management (11%)

Terwijl i.f.v. retentie waarden zoals de ligging van het bedrijf, en de balans werk-privé dan weer primeerden.
En factoren zoals jobinhoud,, loopbaanmogelijkheden, en loon dan weer van (iets) minder belang waren bij retentiebeleid.

3.    Wees realistisch en geduldig
Stel uw doelen realistisch met consistentie en visie.  Wees indachtig dat een gemiddelde (employer) branding gemiddeld zo’n 10 à 15 jaar in termijn beloopt.

4.    Durf te dromen
Een mooi voorbeeld van employer branding is Brussels Airlines.  Het wist zich ondanks een grote crisis op een nieuwe en positieve manier te herdefiniëren.
In 2006 vonden 20% van de bevraagde mensen Brussels Airlines een werkgever waar ze graag tot heel graag wilden werken (wat niet veel is).  In 2016 daarentegen steeg dit percentage tot 42%. 
Ook Colruyt zag een samenhang tussen haar beursgang en haar employer branding score.

5.    Leer van Torfs
Torfs werd al 7x bekroond als ‘Great Place to work’.  Het wist in de loop der jaren ook zijn (destijds) gemiddelde imago op te trekken tot het huidige sterke niveau van zijn identiteit.  Ook de rol van leadership (de persoon Torfs) is hierbij belangrijk.

6.    Focus op het geheel
Focus bij employer branding niet teveel op te veel doelgroepen.  Maar leg de focus op de global brand.  Er zijn immers niet veel grote verschillen op de ‘drivers’ voor recrutering.  Ook bij de verschillen man/vrouw en diversiteit (globaal bekeken) zijn er eigenlijk meer gelijkenissen dan verschillen wanneer men de ‘drivers’ bekijkt.  Focus dus op het geheel.

7.    Heb oog voor diversiteit
Heb oog voor de diverse types mensen:

  • Conservatieven (23%): hechten belang aan werkzekerheid en loon
  • Jobisten (21%) : hechten belang aan job
  • Alternativo’s (17%) : hechten vb. belang aan diversiteit, milieubewust, nieuwe technologie
  • Parochianen (13%: hechten belang aan nabijheid werk vs woonplaats (mensen verhuizen trouwens zelden om dichter bij hun werk te wonen)
  • Managers : (11%): hechten belang aan de kwaliteit van het management en financiële gezondheid van het bedrijf
  • Genieters (11%): hechten belang aan work/life, afstand woon/werk, maar ook loon is belangrijk
  • Carrière makers (5): hechten belang aan carrière, loon, minder aan werkzekerheid

8.    Denk glokaal
Er is een globale voorkeur voor de drivers ‘kwaliteit’ en ‘financiële gezondheid’.  Een sterke factor is ook de lokale component (een bedrijf van eigen bodem, is nabij, en biedt vertrouwen, wat cruciaal is in branding.

9.    Jobs first
Jobs first, brand second.  Want sollicitanten bekijken eerst waar die job te vinden is.  En daarna pas het bedrijf dat deze ter beschikking stelt. 

10.    Vrees de toekomst niet

Vergrijzing en vervrouwelijking van de maatschappij zullen weinig effect hebben op (employer) branding. In een globaliserende omgeving hecht men belang aan de lokale brands en bedrijven. De digitalisering/robotisering zal de grootste impact hebben.  Niet zozeer op branding, maar wel op employer branding (een volledig gerobotiseerd bedrijf zal geen belang hebben/hechten aan employer branding).

Een doordacht en strategische meerjarenfocus voor en door uw bedrijf is dus een must als u succesvol wenst te zijn in employer branding.
 

Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.