Team ondersteunt lerende organisaties met didactische expertise, het ontwikkelen van leeroplossingen, beheer van LMS, learning analytics en docentencoaching
FLEX.ID gaat als expertisepartner dagelijks voor leerinnovatie
- TAGS
‘Het Flex.ID team is een expertisepartner voor de verschillende kennis business units binnen de Groep Syntra West. De vier kernactiviteiten zijn didactische expertise, het ontwikkelen van leeroplossingen, beheer van LMS & learning analytics en docentencoaching. Aan elk van die vier kernactiviteiten zijn doelen verbonden, maar die leiden allemaal tot het innoveren van leren.
Onze slagzin is dan ook “FLEX.ID innovates your learning”. Door in te zetten op het verspreiden van onze didactische en digitale expertise doorheen de hele organisatie willen we de leerimpact van trajecten van de Groep Syntra West vergroten – net door het maken van doordachte keuzes.’
Ik heb een achtergrond in academisch onderzoek en ben pas in tweede instantie een lerarenopleiding begonnen. Na een aantal jaren te hebben lesgegeven aan Dublin City University kreeg ik de kans om mee te werken aan het opzetten van een online school in Ierland, waar ik enorm veel opgestoken heb, onder andere over Moodle. Ook na mijn terugkeer naar België in 2019 bleef ik lesgeven aan volwassenen en was ik betrokken bij het uitbouwen van digitale leerpaden, vooral voor NT2 (Nederlands als vreemde taal). Van daar was het een kleine stap naar learning developer voor de Groep Syntra West.Alle FLEX.ID collega’s hebben een link met pedagogie en een interesse in toepasbare digitale tools, maar elk met haar eigen focus. We vullen elkaar dus erg goed aan.
Als learning developer merkte ik heel snel dat ik het meest geprikkeld werd door initiatieven rond didactiek en docenten. Het is heel fijn dat het hele team het me mogelijk heeft gemaakt om me daar meer op toe te leggen, onder andere door de komst van een nieuwe learning developer dit voorjaar. Nu verdeel ik mijn tijd tussen mijn rol als leerexpert en docentencoach.
Anke Dedeene is onze manager. Zij bewaakt de planning van het hele team. Voor vragen over onze kernactiviteit of de inzet van de leden van het FLEX.ID team kan je bij haar terecht. Bovendien kent zij de taken van alle rollen binnen het team vanbinnen en vanbuiten en kan ze vanuit die expertise de andere leden van het team adviseren.
Het spreekt voor zich dat deze rollen aansluiten bij de kernactiviteiten van ons team, maar ze overlappen uiteraard ook. Een learning developer doet voor een stuk ook aan analyse vanuit didactische expertise en denkt ook na over de implementatie naar docenten toe. Als een leeroplossing te veel vraagt van ons docentenkorps zullen we ook als leerexpert een doordacht advies moeten geven. Dus hoewel elk van ons een eigen specialisatie heeft kunnen we allemaal het hele ontwikkelproces ondersteunen.
Een learning developer zorgt ervoor dat een cursist de lesinhoud zo efficiënt mogelijk kan verwerven. Dat doen we door goeie keuzes te maken in de manier waarop bepaalde lesinhouden worden aangebracht. Dat kan klassikaal zijn met een bepaalde werkvorm, vb via een individueel online leerpad of door bijvoorbeeld een specifieke opdracht uit te voeren op de werkvloer.
Een leerexpert focust zich meer op de analyse- en ontwerpfase van een opleidingstraject, het grotere plaatje als je wil. We analyseren de concrete leervraag en de noden van de doelgroep, waarna we de meest optimale leeruitkomst, leermix en evaluatievorm kunnen bepalen. Op basis daarvan wordt een leeroplossing gekozen, die dan door de learning developer effectief wordt ontwikkeld. Er zijn veel verschillende mogelijke leeroplossingen, maar e-learnings zijn bij de collega’s het meest gekend. Het kan ook om een andere vorm gaan, bijvoorbeeld beroepsauthentieke challenges inwerken in een bestaande opleiding. Om die leeroplossing te helpen bepalen beschikken we over een aantal tools, bijvoorbeeld de leerontwerpkaarten.
Wanneer we een leeroplossing willen uitwerken, gaan we eerst en vooral de leerduitkomsten vergelijken met het materiaal dat al bestaat. Aan de hand van het materiaal doen we een suggestie voor een bepaalde leeroplossing, bijvoorbeeld e-learning, en hoe we dit gaan organiseren. Zo maakten we bijvoorbeeld al een e-learning over pensioenen aan de hand van personages in realistische scenario’s. Het kan dat er nog wat extra materiaal (voorbeelden, oefeningen …) moeten uitgewerkt worden. Voor een e-learning gaan we dan beslissen welk materiaal we opnemen in de e-learning en welk materiaal we achterwege laten. Daarna maken we keuzes over de vorm. Hoe gaan we kennis en vaardigheden aanbrengen? Dat kan zijn als tekst, als korte (interactieve) video, als foto met labels. We beslissen ook (samen met de docent) hoe we die nieuwe kennis kunnen toepassen aan de hand van oefeningen. Dan wordt de e-learning effectief gemaakt.
In de realiteit geeft een doordachte mix van werkvormen en leeromgevingen het beste resultaat. De learning developer gaat die verschillende leeroplossingen concreet uitwerken, samen met een inhoudelijke expert, meestal een docent. Onze drie learning developers experimenteren vb. met nieuwe tools en onderzoeken welke meerwaarde die voor FLEX.ID en de organisatie zouden kunnen hebben. Tot slot houden ze zich ook bezig met de learning analytics: hoe kunnen we de leerimpact van bepaalde trajecten (of leeroplossingen) meten en er op termijn beter op inspelen?